1 april: maak een lijstje van ‘verboden middelen’

Gezonde gewoontes zijn lastig vol te houden

Je weet het best: gezond eten en bewegen is belangrijk. Maar nu je binnen moeten blijven en dus veel meer thuis bent, kan de motivatie verdwijnen. Hoe zorg je ervoor dat je niet iedere dag de kast leeg eet of met een zak chips op de bank beland?

Wij zien het bij veel van onze klanten gebeuren: gezond en matig blijven eten  wordt lastiger. Er zijn twee kampen:

  1. De eerste groep zegt minder verleidingen te hebben omdat feestjes en etentjes weggevallen zijn.
  2. Maar de grootste groep geeft aan dat de verleiding om te snoepen juist groter is geworden nu ze meer thuis zijn

Stress

Een oorzaak daarvan kan zijn dat mensen de coronacrisis of thuiswerken als stressvol kunnen beschouwen. Er wordt dan aan alle kanten aan je getrokken en daar komt een stukje stress bij kijken. Dan ben je sneller geneigd om naar een snack te grijpen.

Soorten honger

Mensen vinden het bovendien lastig om lichamelijke- en emotionele honger te onderscheiden.

  • Lichamelijke honger komt geleidelijk opzetten
  • Emotionele honger plotseling

Bij emotionele honger heb je eigenlijk geen behoefte aan eten, maar aan iets anders, bijvoorbeeld een goed gesprek. Probeer hier bij stil te staan voordat je gaat eten. Heb je wel echt honger?

Gemakkelijk

Dat juist ongezonde snacks aantrekkelijk zijn, is eenvoudig te verklaren. Ze zijn snel klaar. Je hoeft ze alleen maar te pakken en in je mond te stoppen. Ze geven snel energie omdat ze veel suiker en vet bevatten. Als je nu ’s avonds de kinderen op bed hebt gelegd en eindelijk tijd hebt voor jezelf, denk je al snel dat daar een snack bij hoort.

Verleiding voorkomen of weerstaan

Maar hoe weersta je dan die verleiding? Eigenlijk is er maar één grote tip, zegt de diëtiste: “Haal het gewoon niet in huis. Als je het niet binnen handbereik hebt, kun je het ook niet eten. Je gaat nu niet zo snel naar de supermarkt om alleen nog even een zak chips te halen.

Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Je bent namelijk vaak niet de enige persoon in het huishouden. Als je toch snacks in huis haalt, zorg dan dat ze niet in het zicht liggen. Zet de paaseitjes dus niet op een schaaltje op tafel, maar in een afgesloten bakje achterin de kast. Als je er toch wat van wilt eten, pak dan iets uit het bakje en zet het vervolgens gelijk weer terug.

 

 

 

 

 

 

Jouw opdracht: maak een lijstje van ‘verboden middelen’

Maak een overzicht van de producten die je gewoon NIET in huis haalt, omdat je weet dat je daarvoor zeker zwicht in een zwak moment. Deel ze op facebook, onder dit bericht. Onder de inzenders verloten we een PowerSlim Reep Crispy Karamel.

 

 

 

 

 

 

Kunnen wij iets voor je doen?

We beseffen dat iedereen, ook jij, je zorgen maakt en staan voor je klaar. Je mag ons altijd bellen (0345 724905), WhatsAppen (06 29007227) of een e-mail sturen.

We doen wat in ons vermogen ligt om samen deze lastige periode zo goed en gezond mogelijk door te komen.

Hartelijke groet van Astrid, Cyrelle, Manuela, Niesje, Tamara, Rebecca en Willy