18 januari: Wat doe jij?

Campagne Januari Mensen zeggen voortaan dat ik straal Nieuwsbrief

Wat doe jij?

Ik wil graag afvallen, maar blijkbaar nu niet graag genoeg. Anders zou ik het wel doen. Deze opmerking hoor ik vaak, ik zei het vroeger zelf ook. Het lijkt erop dat veel mensen denken dat als ze maar graag genoeg slank willen zijn, ze vanzelf een keer gaan afvallen.

Valse hoop

Maar uit onderzoek blijkt dat motivatie, oftewel: de wil om af te vallen, in de praktijk helemaal niet zo belangrijk is. In het boek van Roos Vonk (Je bent wat je doet), bespreekt ze een onderzoek van Polivy, J. & Herman. Zij hebben het valse hoop syndroom onderzocht. Conclusie: hoe groter de motivatie om iets te doen, hoe meer mensen denken dat ze het ook daadwerkelijk gaan doen. Maar… blijkt uit hetzelfde onderzoek: de mate waarin je iets wilt, heeft helemaal geen effect op het daadwerkelijke doen. Mensen overschatten de eigen intenties, hebben onrealistische verwachtingen van het proces.

Als je propvol zit, lijkt minder eten supergemakkelijk

Vaak beginnen mensen met afvallen na een periode van te veel eten. En ja met dat propvolle gevoel in je maag, lijkt het heel makkelijk om minder te eten. Je kunt je, uitgebuikt en al, niet voorstellen dat je eetdrang ooit nog zo sterk wordt, dat je het niet kunt weerstaan. Toch gebeurt dat altijd. Waardoor je baalt van jezelf, het proces tegenvalt en je opgeeft. Ach, zeg je dan, ik wil het gewoon niet graag genoeg. Inmiddels weet ik dat je jezelf het ‘ik wil het niet graag genoeg’ verhaaltje vertelt omdat je daarmee een goed argument hebt voor het mislukken van je poging. En je kunt vervolgens weer even lekker afwachten. Tot het juiste moment. Je hoeft nu niets meer. Heerlijk.

Eetdrang versterken

Alleen: iedere keer dat je toch nog een stuk chocolade neemt, of weer een zak chips of handje drop, drijf je verder weg van je doel. Hoe vaker je toegeeft aan eetdrang, hoe sterker die wordt.

Niet gelukt, volgende keer beter

Toch blijft de mens optimistisch. Want een tijd later, kun je zomaar opnieuw bedenken dat je het echt gaat doen: slank worden. Je concludeert nogmaals dat je de vorige keer niet graag genoeg wilde, en bovendien had je toen een periode met veel feestjes, of zat je destijds niet lekker in je vel. Gelukkig is nu alles anders…. Toch?

Ben je bereid te doen wat nodig is?

Niet echt. De wil om slank te worden is gewoon niet zo belangrijk: slank zijn wil iedereen wel. Het is de bereidheid om te doen wat daarvoor nodig is, die telt. Ongeacht de hoeveelheid feestjes, wat er gebeurt en hoe je je voelt. Je zult pas succes hebben als je gaat doetn wat je moet doen op eet- en beweeggebied. Of je er nu zin in hebt of niet, je goed voelt of niet, gemotiveerd bent of niet.
Vraag jezelf af: ben jij bereid hoe dan ook door te zetten, het moeilijk te hebben, minimaal 10 keer opnieuw te beginnen, hulp te vragen en dus te doen wat nodig is?

Acties en reminders

Uit hetzelfde onderzoek blijkt, dat het wél een positief effect heeft om je intentie te vertalen in concreet gedrag. En reminders daarvoor in te stellen.

Wat ga je doen?

Dus: Wil je nu afvallen? Bepaal dan als eerste wat je precies gaat doen. Wat is nodig voor jou? Bijvoorbeeld: bijhouden wat je eet, je eetpatroon plannen, minimaal drie keer per dag nee zeggen tegen iets wat je lekker vindt, nooit meer staand eten, minder ontbijten, één keer opscheppen, alleen nog in het weekend een wijntje drinken, met kerst alleen het lekkerst eten, bewust kiezen op welke borrel je wel drinkt, welke niet, maximaal drie hapjes nemen, doorgaan na een tegenslag, etc. Wees zo concreet mogelijk & schrijf 3-5 acties op.

Maak je voornemens waar

Je bent wat je doetVraag twee is dan: hoe herinner je jezelf dagelijks aan deze acties? Visualiseer je doel en motiveer jezelf. Bijvoorbeeld door de actielijst op je werkplek te hangen, een cursus te volgen, je successen op te schrijven, een dagelijkse herinnering in je telefoon te zetten, een moodboard te maken en zichtbaar op te hangen, stickers op de kast te plakken, een achtergrond op je telefoon instellen, de acties in te spreken en drie keer per dag te beluisteren, etc.

 

 

Nu is het juiste moment

Als je de bereidheid hebt te doen wat nodig is, je bepaalt concrete acties waaraan je jezelf dagelijks herinnert. Dan is elk moment het juiste moment om te beginnen met afvallen. Jij bent wat je doet en wordt slank.

18januari canva

Wil je meer weten over PowerSlim?

Wil jij een afspraak maken voor een kennismakingsgesprek PowerSlim om  te gaan starten met een gezonde leefstijl en te gaan afvallen?

Laat hieronder je gegevens achter. Dan nemen wij contact met je op om een afspraak te maken.