19 mei: Poging mislukt?

Pogingen om af te vallen

Poging mislukt

Heb jij al vaker een poging gedaan om af te vallen? Applaus – iedere poging is er één. Ook als die niet het gewenste succes heeft gehad. Beschouw zo’n ‘mislukte’ poging niet als falen, maar als een leermoment. Elke poging die je niet doet, is bij voorbaat al mislukt.

 

 

 

Tips zodat je volgende poging wel gaat lukken

1: geen excuses, start nu

Hoe langer je wacht, hoe lastiger het wordt om je gewicht terug te brengen. Plan daarom een datum waarop je begint en duld van jezelf geen uitstel. Er zullen altijd verjaardagen, high weekendjes weg, tea’s en etentjes blijven. Dat is geen reden om niet te beginnen met afvallen. Merk je bij jezelf dat je uitstelgedrag vertoont, vraag je dan af wat je motivatie is. Noteer voor jezelf de nadelen van de huidige situatie (kleding pas niet meer, je bent moe of misschien kortademig, je baalt van jezelf omdat je telkens weer bezwijkt voor verleidingen) en de voordelen van de nieuwe situatie (je zit lekkerder in je vel, voelt je zelfverzekerder en fitter, je kunt weer trots zijn op jezelf, hebt meer energie om leuke dingen te gaan doen). Wat is jouw motivatie?

2: zorg voor ritme in je eetpatroon

In mijn praktijk merk ik dat een vast ritme (mijn advies is om vijf- of zesmaal per dag een eetmoment te plannen) enorm helpt bij het terugbrengen van overgewicht. Je stofwisseling komt goed op gang, je bloedsuiker blijft stabiel, je bent de hele dag verzadigd. Hierdoor is het veel gemakkelijker verleidingen te weerstaan. Bovendien ben je op een positieve manier bezig met je eetpatroon. Je bedenkt de avond van te voren wat je  zult gaan eten en denkt dus meer in termen van: ‘dat mag ik’, in plaats van ‘dat mag ik niet’.

3: zorg voor voldoende beweging

Als je langer dan 20 minuten beweegt, gaat je lichaam je vetreserves aanspreken. Door aan krachttraining te doen, ontwikkel je je spieren. Spieren verbranden meer caloriën dan vet, dus het is goed om te werken aan een goed spierskelet.
Los hiervan wordt je van bewegen vrolijk en krijg je er een gezonde kleur van. Alleen maar voordelen dus, dat sporten. Overdrijf het echter niet: driemaal per week minimaal 30, liefst 60 minuten wandelen, fietsen of zwemmen en tweemaal per week een half uur spiertraining is voldoende.

4: honger jezelf niet uit

Als je jezelf blijvend van je overtollig gewicht wilt verlossen, honger jezelf dan vooral niet uit. Je houdt het niet vol, waardoor de kans groot is dat je veel en verkeerde producten gaat eten. De weegschaal zal misschien een lager gewicht aangeven, maar je lichaam heeft geen vet verbrand, maar vocht- en spiermassa verloren. Hierdoor voel je je slap in plaats van energiek. Volg dus een goed uitgebalanceerd dieet.

5: bereid je voor op moeilijke momenten

Hoe gemotiveerd je ook bent, verleidingen zullen er zijn. De temperaturen zijn nog aangenaam, de terrasjes lokken en het barbecue seizoen is nog niet voorbij…………….
Bereid je voor op moeilijke momenten door een ‘als dan’ plan te maken. Bijvoorbeeld:

  • Als ik een wijntje krijg aangeboden, zeg ik dat ik de BOB ben
  • Als ik een stuk taart gepresenteerd krijg, zeg ik dat ik net naar de tandarts geweest ben

Door zo’n plan is het veel gemakkelijker om verleidingen te weerstaan.

6: doe het niet alleen

Ben je al vaker gestart met goede voornemens (bijvoorbeeld afvallen), maar net zo snel weer gestopt? Zorg dan voor een ‘stok achter de deur’. Vooral vrouwen zijn geneigd alles alleen te willen doen. Maar dat is helemaal niet nodig. Door de hulp van bijvoorbeeld je partner, een vriend(in) of een coach in te roepen sta je er niet alleen voor en vergroot je je kans op succes enorm. Heb je de verhalen van tevreden klanten al gelezen op onze website?

Ester collage min20kilofrancoise collage min197 2

Wil je meer weten PowerSlim?

18mei canva

 

Wil jij een afspraak maken voor een kennismakingsgesprek PowerSlim om  te gaan starten met een gezonde leefstijl en te gaan afvallen?

Laat hieronder je gegevens achter. Dan nemen wij contact met je op.