25 maart: zijn pinda’s noten?

Campagne Zomer Dit wordt mijn zomer Nieuwsbrief

Pinda’s

Pinda’s behoren tot de peulvruchten. Ze groeien nl. aan een struik onder de grond en niet als noten aan een boom. Maar het is niet zo raar dat je denkt dat pinda’s noten zijn.  We gebruiken ze net als noten, meestal gebrand en gezouten, bij een koud (al dan niet alcoholisch) drankje.

Zijn pinda’s gezond?

Pinda’s zijn goedkoper dan noten. De vetten die erin zitten, zijn onverzadigde vetten. Gezond dus, zou je zeggen. Er zitten verschillende kanten aan maar het is niet helemaal overtuigend positief ondanks dat ze een aantal gezonde stoffen bevatten:

  • Vitamine E (een krachtige anti-oxidant) en B3
  • Er zit aardig wat ijzer, selenium, zink en kalium in.
  • Je vindt er zelfs een kleine hoeveelheid co-enzym Q 10 in.
  • Ook zit er omega 9 in de zgn. olienoot. Dit kan helpen het cholesterol naar beneden te krijgen.
  • Ze bevatten veel vezels, wat goed is voor de darmwerking. Je bloedsuikerspiegel blijft zo stabiel. Pinda’s kunnen daarom interessant zijn voor diabeten.
  • In pinda’s zitten grote hoeveelheden mineralen, o.a. magnesium, mangaan en fosfor.
  • Ook belangrijke antioxidanten als resveratrol en genesteïne zijn te vinden in pinda’s, met name in het vliesje.
  • Een stof die werkt tegen kanker is beta sitosterol, dat ook in pinda’s zit.

Maar……………….

  1. je kunt pinda’s niet rauw/ongebrand eten: er zitten lectines in, anti-nutriënten, die de opname van vitamines en mineralen in je lichaam verhinderen. Agglutinine, ook een lectine, kan zorgen voor bloedklontering. Als je bloedverdunners gebruikt of extra risico hebt op trombose, kun je pinda’s beter laten staan.
  2. Vaak worden pinda’s zonder het vlies gegeten, terwijl daar nu juist de gezonde stoffen in zitten.
  3. Pinda’s worden vaak gebrand in plantaardige olie, vaak zonnebloemolie. Dit is een ontstekingsbevorderende olie vanwege de omega 6. Bovendien worden ze vaak gebrand in ranzig, oud vet wat het nog schadelijker maakt.
  4. Als ze gebrand worden, komt er acrylamide vrij. Dit is een (bewezen) kankerverwekkende stof.
  5. Een pinda-allergie komt veel meer voor dan een notenallergie. Je kunt dat zomaar opbouwen.
  6. Er is verstikkingsgevaar bij kleine kinderen als ze pinda’s eten. Er is een regel die zegt dat kinderen ze veilig kunnen eten als ze met hun rechterhand achterlangs hun hoofd hun linkeroor aan kunnen raken. Dan zijn ze volgroeid genoeg. Maar altijd blijft het oppassen!
  7. Pinda’s bevatten relatief veel omega 6, een ontstekingsbevorderend vet. Af en toe kan dit geen kwaad. Maar bij PowerSlim richten we ons vooral op omega 3; daarom passen olienootjes daar niet in.
  8. De goitrogenen, ook anti-nutriënten, die erin zitten, kunnen je schildklierfuncties vertragen
  9. Oxalaten uit pinda’s kunnen nierstenen veroorzaken.
  10. Ze passen niet is fase 1 en 2 van het PowerSlim programma

pindas

Dus….

Als je ze lekker vindt, kun je best eens een kleine portie pinda’s eten. Maar maak er geen wekelijks ritueel van.

 

 

 

 

 

 

Wil je meer weten PowerSlim?

 

25maart canva

 

Wil jij een afspraak maken voor een kennismakingsgesprek PowerSlim om  te gaan starten met een gezonde leefstijl en te gaan afvallen?

Laat hieronder je gegevens achter. Dan nemen wij contact met je op om een afspraak te maken.