28 juni: optimale darmgezondheid

Fabels over je darmen

  • Darmen zijn er alleen om voedsel te verteren – Niet waar. Ondanks dat voedsel verteren een van de hoofdtaken is van de darmen, doen ze nog veel meer. Ze hebben als opdracht om alle mooie stoffen zoals vitamines en mineralen uit je voeding te halen en in je bloedbaan te brengen. Daarnaast zijn de darmen ook een superbelangrijke filter om schadelijke bacteriën tegen te houden.
  • De lengte van je darmen is ongeveer 15 meter lang – Dit klopt niet. De lengte van je dunne darm is plm. 5 à 6 meter en die van je dikke darm plm. 1,5 meter. Bij elkaar hebben je darmen een lengte van 6 tot 8 meter.
  • Je darmen kunnen het heel goed stellen zonder water – Dit is niet waar want je darmen hebben veel water nodig om de vezels, die je binnenkrijgt door voeding, te kunnen verwerken. Bovendien heb je veel water nodig voor een soepele stoelgang. Obstipatie wordt vooral veroorzaakt door te weinig drinken. Ga uit van plm. 30 ml per kg lichaamsgewicht. Dus iemand van 70 kilo heeft plm. 2,1 l water nodig.
  • Heb je last van veel windjes? Dat komt omdat je lucht inslikt tijdens het eten – Dit klopt maar ten dele. Lucht inslikken tijdens het eten kan wel extra winderigheid veroorzaken maar de belangrijkste oorzaak van winderigheid is het verteringsproces. Je darmbacteriën doen hun verteringswerk en een bijproduct daarvan is lucht die vrij komt.
  • Eigenlijk is het onzin dat je een dunne en een dikke darm hebt want hun taak is hetzelfde – Dit is niet waar. In de dunne darm worden vooral voedingsstoffen opgenomen en in de dikke darm worden de afvalstoffen ingedikt (water wordt weer opgenomen in de bloedbaan), zodat de afvalstoffen in de vorm van de ontlasting uitgescheiden kunnen worden.

Feiten over je darmen

  • Darmen en hersenen zijn met elkaar verbonden. Ze noemen de darmen je 2e brein – Dit klopt als een bus. Je darmen zijn met je hersenen verbonden via de hersen-darm-as. Er lopen zenuwbanen doorheen waardoor je darmen en hersenen met elkaar kunnen communiceren. Denk maar eens aan de keer dat je examen had en je buikpijn had en meer dan normaal naar het toilet moest. Als ik een lezing mag geven voor een volle zaal, dan kun je er donder op zeggen dat het toilet overuren maakt. Dát dus…
  • Je darmen hebben veel behoefte aan vezelrijke voeding – Dit is zeker waar. Vezels bevorderen de stoelgang. Je mag daarbij denken aan vezels uit fruit, noten, groenten en granen. Je microbioom, dat is je darmflora, is dol op vezels. Juist door het gebruik van vezels blijven je darmen in topconditie.
  • Je darmen kunnen tijdens je leven wel 88.000 kg voedsel verteren – Ongelofelijk maar waar. Weet je dat 88.000 kilo het gewicht is van plm. 15 Afrikaanse olifanten?
  • Je darmen huisvesten miljárden bacteriën – Dit is ook bijna niet te bevatten maar het is toch écht waar. Er zijn honderden soorten bacteriën die in enorme kolonies bij elkaar in je darmen leven. Al die bacteriën bij elkaar noemen ze je darmflora of microbioom. Je darmflora bevat slechte en goede bacteriën. Het is belangrijk dat de goede bacteriën de slechte overtreffen. Daarover later in dit programma meer. Een paar goede bacteriën zijn lactobacillen en bifidobacteriën.
  • Je darmen bevatten immuuncellen – Dit is zeker waar. Men denkt vaak dat de immuuncellen in je hele lichaam huizen maar de thuisbasis is je darmflora. Daar leeft 80% van je immuuncellen. Zij bewaken het front en hun taak is om mogelijk gevaarlijke microben in de gaten te houden en onschadelijk te maken. Daarbij worden ze geholpen door je darmflora.

Meer weten over PowerSlim?

28juni canva

 

Wil jij een afspraak maken voor een kennismakingsgesprek PowerSlim om  te gaan starten met een gezonde leefstijl en te gaan afvallen?

Laat hieronder je gegevens achter. Dan nemen wij contact met je op.