28 maart: etiketten lezen

Campagne Zomer Dit wordt mijn zomer Nieuwsbrief

 

Etiketten lezen

Als je wilt afvallen of op je gewicht wilt letten is het belangrijk om niet te veel calorieën en koolhydraten te eten. Daarom is het verstandig om de etiketten te lezen. Maar zakt de moed bij jou ook in de schoenen als je een blik werpt op alle informatie op het etiket? Ik geef je 3 tips die het begrijpen van etiketten een stuk gemakkelijker maken.

Tip 1: Let op de volgorde van de ingrediënten

De ingrediënten op een etiket worden in aflopende volgorde vermeld. Dat betekent dat het ingrediënt dat als eerste vermeld staat het meeste voorkomt in het product. Staat suiker vrij vooraan, dan weet je dat je dit product beter kunt laten staan.

Tip 2: Let op claims

Wees alert op etiketten met omschrijvingen (claims) zoals “bewuste keuze”, “past in een gezonde voeding”, “van nature vetarm” of “nu met minder vet”. Hoe meer er van dit soort claims op de verpakking staan hoe groter de kans is dat je misleid wordt. Vaak wordt het vet in deze producten vervangen door koolhydraten (suikers) en ben je dus helemaal niet gezonder uit door deze producten te kopen. Denk hierbij aan light chips, light pindakaas of 0% vet vruchtenyoghurt. In al deze producten zitten heel veel koolhydraten. Dus minder vet betekent vaak meer koolhydraten. En juist van deze koolhydraten word je dik.

Tip 3. Reken in suikerklontjes

Wanneer je te veel koolhydraten eet, verbrand je geen vet, maar sla je juist vet op. Daarom is het belangrijk om niet alleen op de calorieën te letten, maar ook op de hoeveelheid koolhydraten. suiker

Onder koolhydraten verstaan we zowel zetmeel als suikers. Om een idee te krijgen of een product veel of weinig koolhydraten bevat kun je de hoeveelheid koolhydraten omrekenen naar suikerklontjes, zodat de informatie op het etiket je wat meer zegt. Want 4 gram suiker zegt je misschien niet veel, maar 1 klontje suiker wel.

Zo doe je dat. Een suikerklontje weegt c.a. 4 gram en bestaat volledig uit koolhydraten. Je deelt daarom het totale aantal koolhydraten door 4 en zo weet je dat een bepaald product net zo veel koolhydraten bevat als 1,2,3 of misschien wel 50 suikerklontjes.

Een paar voorbeelden:

Zonnatura

Neem bijvoorbeeld de 20 kruiden oplosthee van Zonnatura. Je zou verwachten dat dit een heel gezond product is, want Zonnatura maakt alleen gebruik van ingrediënten uit de natuur. (Let op; ook dit is een claim) Helaas is het tegendeel waar. In deze pot zit 200 gram thee. Per 100 gram bevat deze thee 92.3 gram koolhydraten (voornamelijk suikers) dat is dus 184.6 gram suiker voor de hele pot. Dat komt overeen met 46 (!) klontjes suiker. Dat komt neer op c.a. 1.5 klontjes suiker per kopje thee. Ik hoef je dus niet te vertellen dat dit geen thee is, maar water met heel veel suiker. Niet verstandig om dit te gebruiken als je wilt afvallen.  Foto: Foodwatch

Nog een voorbeeld: 0% vet vruchtenyoghurt. Zodra je 0% op een verpakking van voeding ziet staan moet je opletten. Het klopt, er zit inderdaad geen vet in deze yoghurt. Maar wel heel veel suikers. Per 100 gram zit er 15 gram suiker in deze yoghurt. Meestal eet je meer dan 100 gram yoghurt, zeg 150 gram. In 150 gram vruchtenyoghurt zit 22.5 gram suiker. Dat zijn 5.5 klontjes suiker! In 1 bakje yoghurt.

Samengevat is het dus belangrijk om te letten op de volgorde van de ingrediënten, claims op verpakkingen en de hoeveelheid koolhydraten.

 

 

Wil je meer weten PowerSlim?

 

28maart canva

 

Wil jij een afspraak maken voor een kennismakingsgesprek PowerSlim om  te gaan starten met een gezonde leefstijl en te gaan afvallen?

Laat hieronder je gegevens achter. Dan nemen wij contact met je op om een afspraak te maken.