De 4V’s voor het volhouden van een gezonde leefstijl

Webinar

Het fitte brein

Ik ben inmiddels niet meer zo dol op webinars, maar op maandag 21 juni heb ik werkelijk genoten van een webinar van David van Bodegom over gezond oud worden en het volhouden van een gezonde leefstijl.

Het webinar had als insteek hersengezondheid, maar ook voor mensen die zich vooral willen focussen op een blijvend gezond gewicht, bevatte het waardevolle tips en die deel ik graag met je.

 

 

Een gezonde leefstijl volhouden met de 4 V’s

 

1 .Verwijderen

Verwijdren

 

Ga eens kritisch door je keuken, koelkast en voorraadkast heen. Wat staat daar allemaal aan koek, snoep, chips, luxe toetjes, kaasjes, frisdrank, alcohol en halffabrikanten die niet in een gezonde leefstijl passen? Voor wie heb je deze producten in huis en wie eet en drinkt ze in de praktijk op?  Verwijder zoveel mogelijk van deze producten.

 

 

2. Vervangen

PowerSlim Variatie Snacks Nieuw

Voor PowerSlimmers is dit een inkoppertje: vervang ongezonde producten door een verantwoord alternatief. Bijvoorbeeld:

  • Pinda’s en chips door (een kleine portie) noten en wat knabbelgroenten
  • Koekjes en chocolade door fruit of een PowerSlim tussendoortje
  • Luxe toetjes door naturel yoghurt of kwark

 

 

3. Voorbereiden

kiezen loontEen goede voorbereiding is meer dan het halve werk.  Bereid je met name goed voor op lastige momenten:

  • de voetbalwedstrijd die je samen met de buren gaat kijken en waar de frituurpan overuren gaat draaien
  • de high tea die jullie hebben georganiseerd voor de 40e verjaardag van een vriendin.
  • een ‘all inclusive’ weekend in een hotelletje aan zee

Plan je eetmomenten zorgvuldig en wijk er niet van af.  Als je een keer iets eet, waarvan je weet dat het je niet dichterbij je doel brengt, snoep er dan alleen van als je het lekkers een rapportcijfer 9 of hoger geeft. Voor wat betreft een buffet: neem niet al het lekkers, maar het allerlekkerste.

 

4. Vermijden

vermijdenHerken je dat, dat je maar moeilijk de producten van de

  • viskraam
  • warme bakker
  • ijssalon

kunt weerstaan?  Als dit soort uitspanningen op de weg van je huis naar het werk, je sportclub of welk einddoel dan ook liggen, kies dan voor een andere route. Op deze manier vermijd je deze verleidingen.