Nog 15 dagen tot Kerst: minder trek op koude dagen

15dagen 10december

Tijdens de winter periode worden de dagen korter, de avonden langer en is het veelal koud en regenachtig. Voor veel mensen een periode waarin de trek in lekker eten toeneemt.  Geldt dat ook voor jou? We geven je 5 tips om je door deze koude, korte, donkere dagen heen te helpen.

Minder trek op koude dagen

Wanneer het buiten koud en donker is zoeken we de warmte op. Lekker onder een dekentje of voor de open haard, dat maakt het allemaal wat aangenamer. Je lichaam probeert warm te blijven in de koude wintermaanden. En naast een warme trui en de open haard is het verwerken van voedsel een geschikte manier om je lichaam warm te
houden. We eten dan ook meer wanneer onze lichaamstemperatuur daalt, zelfs méér dan ons lichaam nodig heeft. Daarnaast zou een onbalans in serotonine kunnen meespelen bij toename van honger in de winter door een gebrek aan zonlicht echter zijn de wetenschappelijke resultaten hierover nog niet eenduidig.

1. Drink je warm met warme dranken

Je lichaamstemperatuur op peil houden is dus een heel belangrijk als je je honger en lekkere trek wilt bedwingen.  Je kunt je warm houden door bijvoorbeeld warme dranken te nemen in plaatst van koud water. Warme dranken zorgen ook nog eens voor een verzadigd gevoel. Neem daarom wat vaker een kopje thee of koffie zonder suiker. Een glas warm water kan natuurlijk ook. Wil je wat anders dan thee of koffie, probeer dan eens een van deze warme dranken voor de afwisseling:
PowerSlim warme chocolade drank
– zelfgemaakte gemberthee
– cappuccino van ongezoete sojamelk
PowerSlim romige cappuccino

warme drank

2. Comfort food in de winter

Warm ontbijt

’s Ochtends kun je kiezen voor een warm ontbijtje zoals de havermout- of rijstepap van PowerSlim of maak warme appeltjes met kaneel voor in de kwark wanneer je niet meer fase 1 van het programma volgt.

Warme Lunch

Warme groenten geven meer verzadiging dan koude groenten. Waar een salade in de zomer heerlijk verfrissend is geeft zo’n portie rauwe groenten in de winter toch een minder voldaan gevoel. Door warme groenten te eten houd je langer een verzadigd gevoel wat voorkomt dat je later op de avond gaat snacken. Bij de lunch kun je de groenten warm eten in de vorm van een soep, zoals deze courgettesoep.

3. Bewegen voor minder trek

Wanneer je in beweging bent krijg je het vanzelf lekker warm. Dat is natuurlijk heel fijn. Met beweging  verbrand je calorieën en het bewegen weerhoudt  je ervan om te gaan snaaien tijdens de lange avonden. Na een uurtje sporten in
de avond tracteer je jezelf op een warme douche en zul je slapen als een roos.

4. Feeling hot, hot, hot

Er bestaan producten die je een warmer gevoel geven,  direct wanneer je deze eet. Rode peper is hiervan een voorbeeld. Pepers bevatten het stofje capsaïcine dat een tinteling en een warm gevoel op je tong geeft. Dit stofje zorgt ervoor dat er naar je hersenen een signaal wordt gestuurd dat je het warm hebt. Tevens zorgt capsaïcine
ervoor dat de vetverbranding wordt gestimuleerd. Win-win dus!

5. Bezoek de sauna in deze koude maanden

Een bezoek aan de sauna is heel gezond. Zo’n bezoek werkt ontspannend, je gaat je lichaam door-en-door verwarmen en laten transpireren. Hiermee help je je lichaam zich te ontdoen van afvalstoffen. De koude douches en dompelbaden stimuleren de doorbloeding. Je lichaam beloont je met een tintelend warm gevoel. Is een sauna niets voor jou? Boek dan eens een behandeling in onze warmte capsule, de SlimLinePOD. Dat is een kleine, privé, infrarode sauna met dezelfde gezondheidseffecten.

 

SlimLine POD with Model DBs

 

 

PS: Heb jij nog tips? E-mail ze naar ons. Onder de inzenders verloten we een behandeling in de SlimLinePOD.