Nog 16 dagen voor Kerst – geef je keuken een make-over

Weet jij dat je met een paar simpele trucs ervoor kunt zorgen dat je minder eet? Met de volgende 6 tips kun jij je eigen keuken een make-over geven die leidt tot minder eten.

Tip 1: Ruim je keuken op

Wist je dat een opgeruimde keuken je helpt om een gezond gewicht te krijgen en houden? In een experiment bleek dat de deelnemers 44% meer aten van snacks in een ongeorganiseerde, rommelige keuken, dan van dezelfde snacks in een opgeruimde keuken. Zo kort na pakjesavond en met nog ruim twee weken te gaan voor Kerst komt dit je keuken ook vast ten goede.

Tip 2: Maak de keuken een minder aantrekkelijke plek

Hoe meer tijd mensen in de keuken spenderen, hoe meer ze eten. Help jezelf en de rest van je gezin dus door de televisie weg te halen uit de keuken en te zorgen voor een andere plek in huis om lekker te zitten. Natuurlijk is kerstversiering of een kerstservies in de keuken geen enkel probleem.

Tip 3: Zorg dat er geen ongezonde producten in het zicht staan

Het allerbeste is natuurlijk om ze helemaal niet in huis te halen. Als het soms niet anders kan, zet ze dan in elk geval uit het zicht. Zien eten, doet eten. De aanblik van etenswaren op je aanrecht of keukentafel moedigt snacken aan. Uit onderzoek blijkt dat zowel mannen als vrouwen een hogere BMI hebben naarmate er meer voedsel in het zicht staat.

Tip 4: Neem kleinere borden en glazen

Kleiner servies is een goede hulp bij afvallen Het is lastig om precies te weten wat de juiste hoeveelheid voedsel voor jezelf is, dus vaak gebruiken we aanwijzingen om ons heen, zoals de grootte van je bord. Onze borden zijn de afgelopen jaren meer dan 30% groter geworden. Terwijl 100 g pasta op een klein bord als een flinke portie oogt, lijkt dezelfde hoeveelheid pasta op een groot bord meer als een voorgerechtje, waardoor je er meer van  zult opscheppen – en opeten.

Tip 5: Verstop junkfood en andere snacks

Berg etenswaren met veel calorieën zo ver weg mogelijk op. Bijvoorbeeld een heel laag of heel hoog kastje waar je niet vaak in hoeft te zijn. Je helpt jezelf enorm door niet telkens als je een kastje opentrekt geconfronteerd te worden met allerlei lekkers dat naar je knipoogt

Tip 6: Schep op het aanrecht op in plaats van de pannen op tafel te zetten

Door de pannen niet op tafel te zetten bouw je een extra drempel in om nog een keer op te scheppen. Je moet immers opstaan om naar het aanrecht te lopen waardoor opnieuw opscheppen een veel bewustere keuze wordt. Deze tip helpt vooral voor mannen. Zij eten over het algemeen meestal sneller en hebben daardoor eerder hun bord leeg dan de rest van het gezin. Dit zorgt ervoor dat zij vaker onbewust nog een keer opscheppen.

Nog 16 dagen voor Kerst – geef je keuken een make-over

Tip 7: ?????????

 

Heb jij voor ons en je mede PowerSlimmers nog een extra tip? Deel die op facebook, onder DIT BERICHT. Onder de inzenders verloten we een PowerSlim Kookschort.