Nog 21 dagen voor Kerst – tips voor PowerSlim Proof gourmetten

Vrijwel ieder huishouden heeft wel een gourmetstel. Tijdens de decembermaand zetten we het een paar maal op tafel. Gourmetten is ook een gezellig begin van pakjesavond. Wat is leuker dan met zijn allen gezellig rondom de tafel te zitten en je eigen maaltijd te bereiden? Het is een groot feest voor je (klein)kinderen. Hoe vaak mogen zij zelf bepalen wat ze willen eten en het ook nog eens zelf klaarmaken? Gourmetten is eigenlijk altijd een groot succes, niemand hoeft uren in de keuken te staan en er is voor ieder wat wils. Weg met de keukenstress dus. Ook als je aan het PowerSlimmen bent kun je leuk, lekker en verantwoord eten. Wij hebben tien tips opgesteld om een avondje zorgeloos en verantwoord te genieten, samen met je gezin en familie.

Tips voor PowerSlim Proof gourmetten

  1. Kies voor magere vleessoorten of ongepaneerde vis. Bijvoorbeeld: kipfilet, kalkoenfilet, hamlamp, rudertartaar, steak, varkensfilet, varkenhaas of een witvisje, zoals kabeljauw, tilapia of tong.
  2. Koop liever geen kant-en-klare gourmetschotels. In kant-en-klare gourmetschotels zitten veelal de vettere vleessoorten met marinades of paneermiddel. Door zelf  vlees te kopen kun je dit voorkomen. Snijd bijvoorbeeld kip in kleine stukjes en marineer met wat olijfolie en (verse) kruiden.
  3. Maak lekkere spiesjes met vlees, kip of garnalen op satéprikkertjes.
  4. In gourmetpannetjes kun je ook groenten bakken. Denk bijvoorbeeld aan lenteui, courgette, champignons, tomaat, paprika, broccoli, boontjes, aubergine etc.
  5. Moet je (te) lang wachten tot dat je vlees of vis gaar is, zet dan ook snackgroenten op tafel zoals paprika, tomaatjes, wortel, bleekselderij, radijsjes en komkommer. Deze groenten zijn lekker om zo op te eten of om te dippen in een zelfgemaakte pesto, hummus en/of tzatziki. Wanneer er genoeg lekkere alternatieven op tafel staan kun je de stokbroodjes met kruidenboter makkelijker laten staan.
  6. Zet een grote salade op tafel. Groenten zorgen ervoor dat je sneller verzadigd bent, waardoor je minder eet van het onverantwoorde.Tzatziki
  7. Pas op met de kant-en-klare sauzen. Deze bevatten meestal onnodig veel calorieën, suiker, zout en vet. Een verstandigere keuze is om zelf je sausjes te maken. Je kunt bijvoorbeeld je eigen tzatziki maken van Griekse yoghurt, geraspte komkommer, knoflook en wat peper en zout.
  8. Probeer zoveel mogelijk brood achterwege te laten. Wil je toch graag brood, dan je natuurlijk het meerzadenbolletje of het witbrood van PowerSlim in stukjes snijden wanneer je nog in fase 1 zit. Tip: besmeer de broodjes met olijfolie en knoflook en bak lekker krokant in je gourmetpannetje.
  9. Wees zuinig met de hoeveelheid vet om je gourmetstel in te smeren. De meeste gourmetstellen hebben een goede anti-aanbaklaag, waardoor een klein beetje boter of olie voldoende is.
  10. Eindigen jouw kinderen het gourmetfestijn met een pannekoekje? Jij kunt met de PowerSlim American Pancake gezellig met ze meedoen.
  11. Voor veel mensen hoort een glaasje wijn of een biertje bij gourmetten. Alcoholhoudende dranken bevatten echter veel calorieën. Kies daarom ook voor water bij het eten. Je kunt water meer smaak geven door een karaf te vullen met water, fruit, groenten en/of kruiden. Bijvoorbeeld water met komkommer, citroen en munt. Of wat dacht je van een lekkere winterse variant met kaneelstokjes en sinaasappel. In deze column staan nog enkele voorbeelden om water meer smaak te geven.
  12. Is er vlees, kip  of vis over? Bedenk dat het een paar uur in een warme kamer heeft gestaan en dat bacteriën alle kans hebben gekregen zich te ontwikkelen. Je kunt de restanten echt beter wegdoen.

Eet smakelijk!

Uitdaging voor jou

 

Ga jij ook gourmetten? Email ons een foto en een korte beschrijving van je PowerSlim proof pannetje. Alle inzenders krijgen van ons een zakje PowerSlim Kerstchocolade Mix. Van de foto’s gaan wij een leuke collage maken en publiceren.