Zo kom jij snel van je winterkilo’s af

De dikke truien mogen weer de kast in. Het is tijd voor luchtige kleding. Maar zit je zomerkleding net wat strakker dan vorig jaar? En zou je graag van die winterkilo’s af willen, zodat je weer vol zelfvertrouwen in dat leuke zomerjurkje past? In deze blog geef ik je 10 tips om zo snel mogelijk je winterkilo’s kwijt te raken.

1. Geen excuses, start nu
Er zijn honderden redenen te bedenken om niet te beginnen:

  • ik heb het te druk
  • morgen heb ik een feestje
  • de knop is nog niet om
  • ik wacht wel tot de zomer van volgend jaar om lekker in m’n bikini te passen

Hoe langer je wacht, hoe moeilijker het wordt om te beginnen. Het juiste moment is nu!

2. Maak een plan
Zonder plan kom je nergens. Maak je plan zo concreet mogelijk en schrijf het op. Op deze manier blijft het niet in de lucht hangen en is de kans groter dat je het ook echt
gaat uitvoeren. Schrijf zo precies mogelijk op wat je gaat doen, wanneer en hoe. Hoe concreter hoe beter.

3. Houd een eetdagboek bij
Uit onderzoek blijkt dat het bijhouden van een eetdagboek enorm helpt bij afvallen en op gewicht blijven. Deelnemers die iedere dag een eetdagboek invulden, vielen zelfs dubbel zo veel af als deelnemers die dat maar 3 dagen per week deden. Door het bijhouden van een eetdagboek word je bewuster van wat je eet en ben je (on)bewust geneigd je eetpatroon aan te passen. Dit zien wij heel vaak terug in onze praktijk. Mensen die een eetdagboek bijhouden vallen beter af dan degenen die dat niet doen.
Vind je het vervelend om iedere dag een notitieboekje mee te slepen? Dan is een gratis app, zoals MyFitnessPal wellicht een oplossing voor jou. Je kunt hierin bijhouden wat je eet en drinkt en de app berekent direct hoeveel calorieën, koolhydraten, vetten en eiwitten je binnen gekregen hebt.

4. Zorg voor ritme in je eetpatroon

In onze praktijk merk ik dat je veel schade kunt voorkomen door:

  • ritme aan te brengen in je eetpatroon
  • je eetmomenten vooraf goed te plannen

Sla je een maaltijd over, dan krijg je later op de dag (lekkere) trek en is het moeilijk om verleidingen te weerstaan. Ik adviseer onze klanten daarom 5-6 eetmomenten per dag aan te houden. Ook is het verstandig om de avond vooraf te plannen, wat je de volgende dag gaat eten.

5. Zorg voor voldoende groenten in je menu

Ik adviseer onze klanten om 2x per dag groenten te eten: natuurlijk bij het avondeten, maar liefst ook bij de lunch – of als tussendoortje. Groenten vullen goed en ze zorgen voor een goede darmwerking. Daardoor kunnen afvalstoffen je lichaam gemakkelijk verlaten en  dat draagt bij aan een fit gevoel. Vind je het lastig om zoveel groenten te eten, zorg dan dat je altijd een busje PowerSlim Balance Supergreen Detox in huis hebt. Een eetlepel, opgelost in 250 ml. warm water, zorgt voor jouw dagelijkse vitamine- en vezelboost.

6. Honger jezelf vooral niet uit

Jezelf uithongeren is funest als je een eetpatroon langer wilt volhouden dan 1 dag. In onze praktijk merk ik dat er nog steeds heel vaak wordt gedacht ‘hoe minder ik eet hoe sneller ik afval’. Dit is een onjuiste aanname. Je lichaam functioneert het beste als het met regelmaat voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt. Juist doordat je het ene moment te weinig eet, gaat je lichaam dit op een ander moment compenseren. De kans dat je zwicht voor iets ‘lekkers’ (iets vets/zoets) neemt enorm toe. Zorg daarom dat je geen crash dieet volgt, maar kies voor een goed uitgebalanceerde leefstijl .

7. Stop met het eten van zogenaamde gezonde tussendoortjes
Je krijgt veel meer suiker binnen dan goed voor je is. Vaak heb je dat niet eens door. Weet je bijvoorbeeld dat een eierkoek net zo veel suiker bevat als 4 suikerklontjes? Een pakje Sultana bevat ook 4 klontjes suiker en een Snelle Jelle spant de kroon met 7,5 klontjes suiker.
Wanneer je suikers niet verbrandt. sla je ze op als vet. Een bijkomend nadeel van suiker is dat het zorgt voor grote schommelingen in je bloedsuikerspiegel. Met als gevolg dat je vrij snel na het eten van veel suiker weer enorme trek krijgt en blijft snoepen en snacken.
Tip: alles dat eindigt op koek bevat heel veel suiker. Denk aan eierkoek, maar ook aan ontbijtkoek en fruitkoeken.

8. Bereid je voor op moeilijke momenten

Vlak na de feestdagen komen de nieuwjaarsborrels en zijn er vaak nog hapjes over van Oud&Nieuw. Bereid je voor op dit soort
moeilijke momenten door een ‘als….dan plan’ te maken. Bijvoorbeeld: Als ik een wijntje aangeboden krijg, dan zeg ik dat ik niet drink,
omdat ik nog moet rijden. Door je voor te bereiden op moeilijke momenten is de kans dat je de verleiding kan weerstaan veel groter.

9. Drink voldoende water

Met name in de winter vinden mensen het lastig om voldoende te drinken. Terwijl het, zeker als je wilt afvallen, heel belangrijk is om voldoende te drinken. Water transporteert de voedingsstoffen naar je organen en zorgt voor de afvoer van afvalstoffen. Als je wilt afvallen is het belangrijk dat je uitscheidingsorganen (huid, nieren, darmen en longen) hun werk goed kunnen doen en dat kunnen ze als jij goed drinkt. Dus: wees flink en ga voor die 8 glazen per dag.

10. Samen sta je sterker

Weet je van jezelf dat je iedere maandag begint met afvallen en vervolgens dinsdag alweer gestopt bent? Zorg dan voor een stok achter de deur. Vooral vrouwen zijn geneigd om alles alleen te willen doen. Maar dat is helemaal niet nodig. Door hulp in te schakelen van
bijvoorbeeld een coach of een vriendin vergroot je de kans op succes enorm. Weet je dat alle succesvolle mensen een coach hebben die hen helpt om hun doelen te behalen?

 

Kun je wel wat hulp gebruiken? Laat je gegevens hieronder achter en wij nemen contact met je op. Samen zorgen wij ervoor dat jij een lager lichaamsgewicht bereikt en behoudt.