Zware benen – dikke enkels? 8 tips om dit te verminderen

Heb jij dat ook: bij warm weer dikkere benen en enkels?
Dit is een lastig en soms zelfs pijnlijk verschijnsel.

Zware benen – dikke enkels. Hoe komt het eigenlijk?

Warmte zorgt ervoor dat je bloedvaten uitzetten. Hierdoor wordt er meer bloed aangevoerd. Doordat er meer bloed wordt aangevoerd is het voor je lichaam lastig om het bloed ook weer goed af te voeren. Dit zorgt er voor dat er meer druk op je aderen komt te staan. Er moet dus meer bloed/vocht door je vaten worden geperst. Door de warmte kan je lichaam het vocht niet goed kwijt. Hierdoor hou je automatisch meer vocht vast.

Ik geef je 8 tips om dit effect van warmte te verminderen.

Zware benen – dikke enkels? 8 tips om dit te verminderen

Tip 1:
Het is altijd belangrijk om voldoende te drinken. Wanneer het erg warm is is nog belangrijker om genoeg WATER te drinken. Water is het meest zuivere vocht. Als er eem vochttekort dreigt, daat je lichaam juist vocht vasthouden. Het drinken van water voorkomt uitdroging en verkleint de kans op gezwollen voeten en benen.
Ben je bang dat je flauw wordt van veel water? Varieer in temperatuur: lauw/warm en (ijs)koud. Varieer in soort: plat water of water met een bubbeltje.
Tip 2:
Daarnaast is het echt belangrijk om juist op warme dagen regelmatig te bewegen. Gewoon een rondje door (of om) het huis of het kantoor waar je werkt is al voldoende om zwelling tegen te gaan. Door te bewegen stimuleer je de doorbloeding en je beenspieren. Je kunt bijvoorbeeld ook oefeningen doen met je benen: zwaaien, knie heffen en springen en huppelen.
Tip 3:
Heb je de gelegenheid om even rust te nemen, leg je benen dan omhoog. Het bloed kan dan weer even net wat gemakkelijker wegstromen. Als het lukt: slaap dan ’s nachts met een (dik) kussen onder je enkels. Geheid dat je dan ’s morgens een stuk lichter opstaat.
Tip 4:
Als het warm is kan ook je eetpatroon er voor zorgen dat minder last krijgt van dikkere voeten en enkels. Zout zorgt ervoor dat je vocht vasthoudt. Eet daarom als het warm is minder zout. Wees ook matig met alcohol.
Tip 5:
Neem wisseldouches. Wissel lauw en koud water met elkaar af. Dat stimuleert je bloedsomloop. Tijdens warme periodes sluit je af met lauw water, in de winter juist met koud water.
Tip 6:
Zorg voor een goede nachtrust. Haal je dekbed uit de hoes en gebruik alleen de hoes. Drink voor het slapen gaan een glas water. Als het lukt: slaap dan ’s nachts met een (dik) kussen onder je enkels. Geheid dat je dan ’s morgens een stuk lichter opstaat.
Tip 7:
Natuurlijk hebben wij in onze winkel producten die je zware benen kunnen verlichten. Je kunt hierbij denken aan een verkoelende gel voor je benen of een voedingssupplement dat je helpt het vocht af te voeren.
Tip 8:
In ons aanbod SizeZero body behandelingen hebben we ook een variant die gericht is op het verminderen van zware benen.
Pas deze tips toe en geniet van zomerse dagen.